sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

Miks' ei uni tuu, vaikka silmät sulkeutuu....

Uni on asia, jota oppii arvostamaan vasta, kun sen menettää. Olen ollut lapsesta asti huono nukkumaan, mutta nyt on kuitenkin jo monta vuotta mennyt hyvin väsyttävällä lääkkeellä iltaisin. Kuitenkin reilu kuukausi sitten alkoi univaikeudet. Satunnaisesti niitä on ollut aiemminkin, mutta nyt ne olivat poikkeuksellisen vaikeita ja pitkäaikaisia. Ja muuttivat vielä muotoaan. Mikään elämässäni ei ollut muuttunut, joten en tiedä, mistä tämä johtui. Iltaisin pääsääntöisesti nukahdin, mutta sitten heräsin aamuyöllä enkä saanut enää unta. Tuli myös muutama aamuvuoro painettua ilman unta. Varaan aina nukkumiseen 9 tuntia, koska heti ei nukahda ja aina heräilee yöllä. Yhdeksän tuntia lepoa on siis joka yö tullut, mutta ei se korvaa unta.

Olen saanut ihmisiltä paljon neuvoja ja olen niitä myös noudattanut. En käytä tietokonetta tai älypuhelinta tuntia ennen nukkumaanmenoa. Luen aku ankkaa sängyssä, kunnes väsyttää paljon. En juo aamun jälkeen kahvia. Makkari on pilkkopimeä ja käytän korvatulppia, koska olen todella herkkä äänille nukkuessa. Kun olin kuukauden mennyt 4-5 tunnin yöunilla, kokeilin melatoniinia. Ensimmäinen yö sen kanssa olikin taivas. Nukuin 8 tuntia putkeen ja olo oli erilainen kuin pitkään aikaan. Harmi kyllä vaikutus jäi siihen yhteen yöhön. Olin syönyt melatoniinia pari viikkoa, mutta heräilin yön aikana todella monta kertaa eikä uni tullut heti uudestaan, jos tulee ollenkaan. Jouduinkin turvautumaan opamoxiin, jolla sain muutaman tunnin tauotonta unta. Oli melatoniinista kuitenkin hyötyä. Heräilin yöllä väsyneenä ja useimmiten nukahdin uudestaan, kun ennen melatoniinia aivot tuntuivat olevan pirteät eikä uni enää tullut, vaikka  väsytti.

Yhdeksi syyksi olen ajatellut ylikuntoa. Liikun kuitenkin noin 10 tuntia viikossa, mutta en usko oikein siihenkään, koska unettomuus on ainoa oire. Tein jopa ortostaattisen syketestin ja sen tulos on normaali. Palaudun liikuntasuorituksesta normaalisti, verernpaineet ovat hyvät, ruoka maistuu eikä treenikään tunnu vastenmieliseltä. Myös kehitystä tapahtuu. Voisin toki kokeilla vähentää treeniä, mutta olen sitäkin kokeillut ja pitänyt välillä kevyen viikon, jolloin tunteja kertyy ehkä seitsemän.


Olen kateellinen tän unenlahjoista. :D
Unettomuutta aiemmin ovat aiheuttaneet minulle raudanpuutos, liika kortisoni, liian vähäinen kortisoni, kilpirauhasongelmat, masennus ja vaihdevuodet. Mutta nyt nämä kaikki poissuljettiin. Mielialani oli loistava eikä päivisin ollut väsymystä unettomuudesta huolimatta. Kuitenkin tuntui, ettei uni virkistä ja palautuminen ei ollut optimaalista, koska syvää unta ei ollut ja uni oli niin katkonaista. Kokeilin viimeisenä keinona nukahtamislääkettä, joka yllättäen toimi. Nukuin lääkkeen avulla kolme yötä, jonka jälkeen kokeilin ilman ja yllätyksekseni nukuin hyvin. Uskon, että unettomuus on kierre. Kun keho on tarpeeksi kauan nukkumatta, alkaa aivot käymään ylikierroksilla eikä en enää muista, miten nukutaan. Kun kierteen katkaisee keinotekoisella unella, ylikierrokset poistuvat ja nukkuminen taas onnistuu. Hyviä unia kaikillle. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti